Joni Hildén Tehdään yhdessä parempi huominen

Posti kadotti selvityspyynnön: Työttömän talous kaatui

  • Kuva: Joni Hildén
    Kuva: Joni Hildén

Tämä on tarina elävästä elämästä, siitä kun TE-keskuksen lähettämä selvityspyyntö katoaa postissa, niin työttömälle lätkäistään kahden kuukauden karenssi, kun ei ole selvitystä pystynyt antamaan määräaikaan mennessä, koska ei ollut siitä tietoinen.

Työtön yrittää sen jälkeen, kun saa tiedon karenssista saada yhteyttä TE-keskuksen virkailijaansa, mutta turhaan. Soittopyynnön työtön jätti, ensimmäinen soittoyritys kahden viikon päästä siitä, työtön vastaa, mutta puhelimen toisesta päästä ei kuulu mitään. Työtön yrittää soittaa takaisin, mutta turhaan.

Seuraava yritys TE-keskuksesta kahden viikon päästä edellisestä, tällä kerralla työtön istui bussissa eikä hälyn vuoksi kuullut puhelintansa. Työtön yrittää soittaa takaisin, mutta turhaan. Soitto valtakunnalliseen numeroon, jossa laitetaan uusi soittopyyntö. Soittoa ei koskaan kuulunut, mutta neuvotaan tekemään valitus päätöksestä.

Seuraavalla viikolla työtön soittaa uudelleen valtakunnalliseen numeroon, tällä kerralla hän saa myös neuvoa, että kannattaa tehdä uudelleenkäsittelypyyntö ja laittaa päivärahahakemus Kelaan, koska määrätty karenssiaika on jo ohitse. Työtön tekee työtä käskettynä. Uudelleenkäsittelypyyntö ja päivärahahakemus tehtiin.

Käynnistyy näytelmän seuraava vaihe. Päivärahahakemus onkin niin sanottu uusi hakemus, jonka käsittelyaika on, yllätys yllätys, kaksi viikkoa. Työtön istuu kotona täysin rahattomana, koska edelliset rahat on saanut lokakuussa, silloin toimeentulotukena, joka oli sekin pienempi kuin normaali työttömyyspäiväraha.

Uudelleenkäsittelystä tulee päätös, karenssi perutaan, mutta päivärahahakemuksen käsittely kestää edelleen sen kaksi viikkoa. Työtön soittaa Kelaan, jonotusaika 20 minuuttia, jokainen minuutti maksaa työttömälle matkapuhelinverkkomaksun. Ei siis mitenkään halpaa lystiä, rahattomalle työttömälle.

Lopulta puhelimenpäähän saadaan virkailija, joka kertoo, että uusien hakemuksien, jollaiseksi tämä karenssista johtuen luetaan, kestää kaksi viikkoa. Karenssista, joka siis nyttemmin on peruttu. Sitä ei siis virallisissa papereissa enää ole ollutkaan. Virkailija ottaa suullisesti vastaan työttömyysajan ilmoituksen karenssinalaisilta päiviltä ja lupaa yrittää kiiruhtaa hakemusta.

Kiiruhtaminen tosin tarkoittaa sitä, että päätös tehtäisiin aikaisintaan seuraavana päivänä ja työtön joutuisi olemaan nälissään rahatta vielä seuraavankin viikonlopun. Työtön, jolla laskut odottavat maksajaansa, vatsa ruokaa ja matkakorttikin tulisi ladata, jotta työnhaku onnistuisi. Tällaista siis täällä Suomessa, hyvinvointivaltiossa, jossa köyhillä ja työttömillä ei ole minkäänlaista ihmisarvoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Joko sosiaalidemokraatitkin alkaisi olla valmiita keskustelemaan pahojen kapitalistien keksimästä asiasta nimeltään perustulo, joka vähentäisi byrokratiaa ja siitä johtuvia juurikin tälläisiä ongelmia.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Esimerkiksi minä olin painottanut, että minulle pitää lähettää kirjeitse tai sähköpostitse taikka tekstiviestitse. Soittamalla minulle ei kannata, sillä minä en vieraan ihmisen ääntä pysty tunnistamaan kuulolla selvästi.

Mutta työttömän kohdalla voidaan keksiä mitä verukkeita vaan ja pitää pystyä se todistamaan, muuten joutuu menemään toimeentulotukiasiakkaaksi ja tässä tt-asiakas joutuu esimerkiksi myymään auton ja muita omaisuuksia pois ennen kuin saa tukea.

Uusin lakimuutos astuu ensi vuonna voimaan, että jos ei ole hakenut töitä kuukauden aikana tai hakeutunut 18 tuntia työtä, niin työmarkkinatuesta vähennetään 4,65% pois. Epäselväksi jää se, että aiotaanko vähentää joka kuukausi se tietty prosentti vai ei?

Kaikilla ei ole mahdollisuutta löytää työpaikkaa tai mitään sellaista, missä voisi välttyä ilman karenssia.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Ei siinä ole mitään epäselvää, vähennys tapahtuu kolmen kuukauden jaksoissa, eli tukea leikataan seuraavaksi 65 maksupäiväksi.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@3. Jaa? Minä ymmärsin toisin, että heti kuluvan kuukauden aikana aletaan vähentää 4,65%.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Postin palvelut todella ovat huonontuneet viime vuosina. Jokin aika sitten laitoin kirjepostia menemään henkilölle, jonka tunsin ja jonka nimi ja osoite oli kirjoitettu kirjeeseen. Samat tiedot löytyivät valtakunnallisesta maistraatin osoitetietopalvelusta ja osoitteessa sijaitsevan, postin asetuttaman ja hyväksymän postilaatikon kyljestä. Henkilö ja osoite oli löydettävissä myös numerotietopalveluista. Pari viikkoa meni kun posti palautti kirjeen takaisin tiedonannolla, että henkilö ei asu kyseisessä osoitteessa.

En tiedä mistä tieto oli ongittu, mutta kävin henkilökohtaisesti viemässä kirjeen tuntemalleni henkilölle käteen kyseiseen osoitteeseen. Henkilö oli asunut osoitteessa pari vuosikymmentä ja kuulemma aikoi asua jatkossakin. Nimikin oli postilaatikossa selvästi luettavissa.

En viitsinyt kitistä turhaan maksetusta merkistä, omasta työstä ja ajanhukasta postin palvelun takia, mutta tein päätöksen että jos postille tulee kilpailija, vaihdan palvelua heti. Tärkeät lähetykset kannattaa kirjata jotta jonkun muun perseen saa tervattua, jos kirje häviää matkalla.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Kiinnostaisi tietää ne perusteet, millä sait karenssin peruttua. Siis saitko kenties Postista dokumentin missä ilmoitetaan postin jakelun virheestä.

Toinen juttu olisi kiva tietää, että merkittiinkö TE-toimiston omalle sivullesi tieto siitä, että sinulle on lähetetty kirje. (Tuon perusteella olisi hyvä odotella kirjettä tulevaksi postiluukusta.)

Käyttäjän JoniHilden kuva
Joni Hildén

Uudelleenkäsittelypyyntö tehtiin, jossa kerrottiin, että kirje ei ole tullut postitse, kuten ei ollut tullut. Ensimmäisen kerran tietoa siitä, että jonkinlainen käsittely on päällä, tuli vasta siinä vaiheessa, kun postista tuli kirje, jossa luki että käsitellään katkaistaanko työmarkkinatuen maksaminen käsittelyn ajaksi. Tämä tuli siis sen jälkeen, kun selvityspyynnön määräaika oli umpeutunut ja siinä vaiheessa, kun päätös karenssista oli tehty. TE-toimiston omilla sivuilla, monen klikkauksen takana oli tämä selvityspyyntö kyllä, paikassa, jonne edellinen viesti oli tullut vuonna 2015.

Uudelleenkäsittelypyyntö hyväksyttiin ja tuli uusi selvityspyyntö, jossa kysyttiin ne asiat, minkä vuoksi selvitystä oltiin alunperinkin tekemässä ja niihin sitten vastaukset, jonka jälkeen tuli lausunto, että estettä päivärahan maksulle ei ole eli suomeksi karenssi peruttiin.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Valitettavan tyypillinen tilanne. Tämä päivärahahässäkkä on työministeri Lindströmin aiheuttama. Hänen aikaansaama työttömien uusi haastattelukäytäntö vei resurssit kokonaan pois siitä asiakaspalvelusta jota tarvittiin aiheettomien karenssien ja maksukatkosten oikaisuun. Nyt vastaavia tapauksia on paljon.

Toimituksen poiminnat